Sunday, 29 July 2012

sedar tak sedar

ASSALAMUALAIKUM w.b.t...=) uit..dh lma aq xconteng2 kt blog nih..smpai xsedar blog pom dh lain...siap ngn bersawang lagi..ad habuk lgi..huuu...nsib xperlu cuci...=D skrg ni aq duk rumah cuti sjak tgh bln 6 lgi..lpas final thun 1..degree of electrical system engineering..msuk unimap balik after raya..lama kan cuti....yg best dpt puase full kt rumah..hehe....sape2 yg xdpt puase kt rumh sila jgn jeles... =p tp duk rumh lama2 pom bosan jugak..sbb mber2 xda kt rumh..so duk diam2 je la..x g mna2 pom...rndu nak jumpa mber unimap....huuuuu.....
                                    haaaa..yg ni kwan aq yg lukis time klas computer programming..hahahaa...
okayyy...sekian saje contengan kali ni...xda pae2 pom...blog yg xaktif! =p
salam...selamat berpuasa..^^


Friday, 27 April 2012

senyuummmmmm aje...

Assalamualaikum....
huiiiitt...dah lama bebenor xpost kt blog nih...ptotlah penuh ngan sarang labah2 aje nih..haha...
xtaw nak ckp pe....cuma saje nak conteng2.....org xnak baca xpe..aq nak tulis aje...=D
skrg nih nak dekat ngan last sem da.....
emmm korg nak tahu sumthing x?? kt uni nih macam2 ragam yg kite jumpa...
n aq slalu ingtkn dri aq jgn mudah terjebak ngn sosial....jga batas pergaulan...mmg la xdinafikan aq nih berkwan ngan rmai org....laki+ pompuan...tp diorg sume bdak2 klas n kwn baik aq aje....sbbnya aq nih suke tgur org..n mudah mesra la jugak..ahhaha
smpaikn forgner pom tnya aq cmne nak dptkn rmai kwan..aq just ckp kena slalu senyum kalu jumpa org...xperlulah nak smbong bagai kan.....
senyum itu SEDEKAH.... =)

dah3....jap ag nak g ko-k plak..uuuuuu mlas btoi laa.....this week cuti 4ari.....nak g jalan2 tp xtaw nak g mna....XD...
okehhhh..
seeyaa!!
salam......
=)

                                                 SENYUM TAK PERLU KATA APA-APA....=)

Friday, 23 March 2012

computer programming!

salam...
huh....penat gak wat computer programming nih...
sem 2 blaja sbjek nih..dengar2 sbjek ni sush gak la...
lecturer ckp rmai students dpt c+..
tp mber aq yg dpt A ckp kite kena la minat sbjek nih..
slalo prktis n kena la kreatif skit...! hehe..
insyaallah sem ni kena wat yg terbaik la...
ni tgh rehat jap baru lpas stdy ngan syida n ana...my coursemate...n my geng...XD

td ad lab cp..tp kitorg wat 1 jam je...cz tbe2 blackout..
aishhh kacau btul la...pastu balik awl la...spatotnya kena wat 2jam..
hehehe....

bnda ni xda la sush sgt...tp ok la kut...
kena rajin wat ltihan laa...
aq tension kalu xleh build n run..huh.,..
smua budak2 engineering kene tahu n blaja bnda nih...basic je la..

Thursday, 8 March 2012

paku di hati...=)

PAKU DI HATI........ . begini ceritanya,... ..


Ada seorang pemuda yang sangat pemarah. Dia tidak dapat mengawal kemarahannya walaupun ianya hanya satu masalah kecil sahaja. Pada suatu hari, bapanya telah menghadiahkannya dengan seguni paku. 


"Untuk apakah paku-paku ini ayah?" tanya pemuda tersebut. 

"Setiap kali kamu marah, kamu pakulah tembok batu di hadapan rumah kita ini, bagi melepaskan kemarahan mu" jawab ayahnya.

Pada hari yang pertama sahaja, pemuda itu telah memaku
sebanyak 37 batang paku pada tembok batu tersebut. Selepas beberapa minggu, setelah dia dapat mengurangkan kemarahannya, jumlah paku yang digunakan juga berkurangan.

Dia mendapati, adalah lebih mudah mengawal kemarahannya dari memukul paku menembusi tembok batu tersebut. Akhirnya tibalah pada suatu hari, dimana pemuda tersebut tidak marah, walau sekali pun.

Dia pun memberitahu ayahnya mengenai perkara tersebut dengan gembira. Bapanya mengucapkan tahniah dan menyuruh dia mencabut kembali paku itu satu persatu, pada setiap hari yang ia lalui tanpa kemarahan. Hari berganti hari, dan akhirnya dia berjaya mencabut kesemua paku-paku tersebut. Pemuda tersebut lantas memberitahu perkara tersebut kepada bapanya dengan bangganya.

Bapanya lantas memimpin tangannya ke tembok tersebut dan berkata "Kau telah melakukannya dengan baik, anakku, tetapi lihatlah kesan lubang-lubang di tembok batu tersebut, tembok itu tidak akan kelihatan sama lagi seperti sebelumnya. Bila kau menyatakan sesuatu atau melakukan sesuatu ketika marah,
ianya akan meninggalkan kesan parut dan luka, sama seperti ini.

Kau boleh menikam seseorang dengan pisau dan membunuhnya. Tetapi ingatlah, tak kesah berapa kali kau memohon maaf dan menyesal atas perbuatan mu, namun lukanya masih tetap ada. Luka di hati adalah lebih pedih dari luka fizikal.

"Sahabat adalah permata yang sukar dicari. Mereka membuatkan kamu ketawa dan menggalakan mu ke arah kejayaan. Sahabat juga adalah seorang pendengar, berkongsi suka dan duka dan sentiasa membuka hatinya kepada kita."

Maafkan saya sekiranya saya pernah meninggalkan kesan berlubang di dinding hati anda....

Itʼs better to be silent & be thought a fool, than to speak & remove all doubt.. -Abraham Lincoln-

Orang akan melupakan apa yang kamu katakan..... .
Orang akan melupakan apa yang kamu lakukan..... ..
Tetapi, orang TIDAK akan pernah lupa bagaimana kamu membuat mereka begitu bererti.



saya tak mampu utk menjadi sahabat yang terbaik utk awak..tapi saya cuba untuk mnjadi yg terbaik...insyaallah..maafkan ana andai bnyak melakukan kesilapan dalam persahabatan...



Friday, 24 February 2012

beautiful woman vs pious husband

There was this beautiful woman, who wanted to get married, but she wanted a very pious husband, so she said that she will marry the man who recites the whole Quran every single day, fasts for the whole year and stays awake and worship Allah all throughout the night. She was a very beautiful woman, and a lot of suitors wanted to marry her, but they knew they couldn't fulfill the conditions she set.

Until this one man stepped forward and said he could fulfill them. So the Imam got both of then married. After the first night of the marriage, the wife sees that the husband doesn't recite the whole of the Quran, nor does he fast, nor does he stay awake in the worship of Allah, she decided to let it roll on for a few weeks to see if there were any changes, there weren't, so she filed a complaint and asked for a divorce.

They are both taken in front of the judge, and the judge askes, "what were the conditions of the marriage?" the man replied, "they were for me to recite the whole Quran daily, keep fast for the whole year and to worship Allah all throughout teh night." The judge asked, " did you fulfill them?" the man calmly answered, "...yes." The jude answer, " u lie, your wife has said that u don't, that's why she's asking for a divorce."

But the man insisted that he had fulfilled the conditions, so the judge asked, "did u recite the full Quran everyday?" The mna answered " YES". The judge , baffled asked,"how? how u can do that?" The man coolly answered, " i recite SURAH IKHLAS three times a day and according to Prophet MUHAMMAD SAW, reciting surah IKHLAS three times is equivalent to reciting the whole QURAN." The judgde was intrigued, so he asked, "how did u fast the whole year?" the man answered," i fasted for the whole month of Ramadhan then kept anathor six fasts in the month of SHAWWAL, according to PROPHET MUHAMMAD SAW, keeping all of the fast of Ramadhan then keeping six fasts in the month of SHAWWAL, is as u have fasted for the whole year.."

The judge remained silent, he couldn't give a reply saying the man was wrong, so finally he asked, " how didi u stay awake all night and worship ALLAH, when ur wife saw u sleeping?" The judge thought the man couldn't be able to answer this one, but the man, cool as a cucumber answered, " i prayed SALATUL ISHA with jamaat, then the next day prayed SALATUL FAJR with jamaat, according to PROPHET MUHAMMAD SAW, the one who prays SALATUL ISHA n SALATUL FAJR wiht jamaat, it is as if he had stayed up all night worshipping ALLAH." The judge sat there looking at the man, the final verdict was about to be released...He said to the man and his wife, "go....just go, there is nothing wrong with this marriage."


p/s: BETWEEN INTELLIGENT AND WIT, MANNERS INDEED ARE BEST THAT FIT..=)



Monday, 13 February 2012

sape aq?

........ASSALAMUALAIKUM.............

aq ni bukan lah ank org kaya.....bukan lah ank org ternama....bukanlah org pandai....aq ni org biasa2 je yg xpunya apa2...ada ape pd pgkat?? darjat? status?
sume ni xpenting laa...
ape yg penting lam idup ni kite kena beribadat pd ALLAH.....sbyk mna pahala yg kite kumpul???
stiap ujian yg datang adalah untk mnguji iman kite....aq pnh dengar 1 kata2 ni...tp lupa kt mna.....SEMAKIN BANYAK UJIAN...SEMAKIN BERTAMBAH IMAN kita.....btul lah kn....kdg2 kite sbg hambaNYa sering kali lupa pd YANG ESA...ASTAGHFIRULLAHAL A'ZIMMM...ampunkan dosa2 aq YA ALLAH....

WAHAI TUHAN....AQ XLAYAK UNTUK SYURGA MU....
NAMUN TAK PULA AQ SANGGUP K NERAKAMU...
AMPUNKAN DOSA KU..
TERIMALAH TAUBATKU...
SESUNGGUHNYA ENGKAULAH PENGAMPUN..
DOSA2 BESAR....
......
:'(
MOGA2 KITE SNTIASA TAK LUPA PD YG MAHA PENCIPTA....

sesungguhnya ALLAH sentiasa mberi yg terbaik untuk hmbaNya,.....
ALHAMDULILLAH ....syukur dgn ape yg aq dapat..... =)

Friday, 10 February 2012

bidadari berwajah manusia

Bertanya si adik kecil pada sang bidadari berwajah manusia...

"Wahai kakakku, kenapakah lemah sungguh kaum hawa itu, asyik berteman tangis dan sendu sahaja."

Lalu berbicara si bidadari berwajah manusia;

"wahai adikku. Bukan wanita itu lemah dek kerana tangis dan sendunya. Tapi disitulah wahai adikku, kekuatan utuh tak ternilai andai pandai digunakan sebaiknya. Tangis sendunya wanita itu wahai adikku, bisa meleburkan ego seorang lelaki... menjadi 'izzah' yang paling gah bahkan lebih gah dr egonya seorang lelaki. Kerana sendu rayunya wanita itu, Musa a.s terselamat dr kekejaman Firaun. Duhai adikku, lembut wanita itu bukan lemah, tapi senjata."


Si adik tidak berpuas hati. Lalu dipertikaikan lagi...

"Namun wahai kakakku, wanita itu fitnah dunia." Tersenyum sang bidadari berwajah manusia.

"Pernahkah adikku dengar akan pesanan Ilahi pada hambanya? Wahai para lelaki yang beriman, tundukkanlah pandanganmu. Lalu Allah berfirman lagi antaranya bermaksud, wahai para wanita yang beriman, tundukkanlah pandanganmu, dan tutuplah auratmu. Lantas cuba adik nilai, pada siapa terlebih dahulu ALLAH dahulukan pesanannya? Pada hamba yang bergelar lah-Rijal. Kerana, andai sang lelaki menjaga pandangannya, maka tidak mungkin terlihat akan wanita yang menjadi fitnah pada dirinya. Dan tidak ALLAH lupakan pesanan buat wanita, agar memelihara auratnya kerana disitu lah kehormatannya. sesungguhnya para wanita-wanita syurga bergelar Hurun 'Ain itu, mereka tidak memperlihatkan diri mereka kecuali pada para suami mereka sahaja. Dan mereka dikatakan wanita2 yang suci. Namun... wanita yang beriman itu, kata Rasulullah, lebih tinggi martabatnya! Bukan fitnah semata-mata jikalau lah-Rijaal dan an-Nisa' sama-sama mematuhi pesanan Ilahi itu! Sesungguhnya wanita yang beriman yang solehah itu lebih baik dari ribuan lelaki yang soleh."

Adik masih tak puas hati.

"Tapi kakakku, Kenapa wanita itu menjadi peragaan? Tidakkah mereka merasa malu??"

Sang bidadari berwajah menguntum senyum penuh makna. Adus, semakin terasa mendalam kasih sayang pada penghuni jannah ini!

"Wahai adikku sayang. Al-Haya' itu dalam diri setiap insan. Wujudnya seiring dengan nafas insani. Dan al-Haya' itulah pakaian iman. Pada diri wanita itu, indah al-Haya' sebagai pembenteng diri. Namun, bila mana al-haya nya lebur, imannya runtuh. Kenapa mereka merelakan diri menjadi peragaan? Kerana mereka sebenarnya paranoid. Merasakan diri tidak cukup menarik... merasakan belum cukup lagi dunia melihat diri mereka. Mereka sebenarnya golongan yang kalah dr segi psikologi. Namun adikku... wanita solehah itu pasti melindungi diri mereka dr perbuatan murahan itu."

Adik garu2 kepala.

"Jadi kakak, masih adakah wanita yang solehah didunia ini? Bagaimana hendak adik kenali mereka???"

Sang bidadari tersenyum lagi. Hati terdetik moga ALLAH merahmati mujahid kecil ini. Berjihad dalam dunianya sendiri.

"Wahai adikku. Di zaman Rasulullah, diperintahkan wanita2 yang beriman itu untuk menutupi aurat mereka, dengan itu mereka mudah dikenali sebagai wanita yang bermaruah. Maka demikianlah adikku menilai mereka. tapi perlu juga dilihat pada hatinya... pada akhlaknya...

Di zaman ini, tidak susah membezakan wanita yang solehah dan yang toleh. Namun adikku... jangan dikau cemuh wanita yang toleh itu... kerana dalam hati-hati mereka, tetap ada satu permata indah... perasaan cinta pada ALLAH... Kerana fitrah cinta pada Rabb itu sentiasa ada dalam jiwa insan. Adikku, mereka ini, tetap punyai keinginan untuk kembali pada jalan yang mereka tahu hak ALLAH. Cuma kadang-kadang term solehah itu terasa berat di bahu mereka... Kadang
mereka takut pada persepsi wara dan alim. Sedangkan itu cumalah persepsi. Hakikatnya, wara' itu bermaksud menjaga.

Maka sesiapa sahaja yang menjaga adalah wara'. Alim itu maksudnya mengetahui. Barangsiapa yang berilmu maka dia adalah alim dalam bidangnya. Persepsi yang salah pada dua perkataan ini menjadikan mereka takut untuk berubah kepada stage yang lebih baik. Kerena begitulah persepsi masyarakat. Sedangkan mereka alpa... ALLAH tidak menjadikan makhluk (ciptaan) ini tanpa tujuan dan garis panduan. ALLAH tidak zalim kepada ciptaanNYA. bila mana dia menciptakan hawa itu dari rusuk adam... Dia telah mengetahui apakah sebaik2nya buat makhluk bergelar Hawa ini... Ditinggikan martabat golongan HAWA ini... Tapi sayang... golongan HAWA ini kadang-kadang merendahkan martabat mereka yang ALLAH jdkan penuh kemuliaan...

Wahai adikku... 1001 keindahan penciptaan wanita.

Pandai2lah dikau menilai... antara permata dan debu2 kilauan pasir.

Wahai adikku... Wanita ibarat epal. Epal yang xberkualiti...amat mudah diperolehi kerana ia berguguran ditanah... Tapi epal yang tak mampu dibeli, ia berada di puncak. Susah dipetik, susah di gapai. Terkadang epal itu risau, kenapalah diriku belum dipetik. Lantas ia merendahkan martabatnya dan menggugurkan diri menyembah tanah. Sedangkan ia sebenarnya telah ALLAH jadikan begitu tinggi martabatnya. Sebenarnya..epal itu terlalu tinggi... elok sifatnya... sehinggakan tiada siapa yang berani memetiknya. Hanya pemuda yang benar-benar hebat sahaja bisa memperolehinya... Mungkin bukan di dunia... tapi mungkin di akhirat? Biarlah jodohnya bukan di dunia... asalkan cinta ILAHI mengiringinya...tak semestinya dipetik di taman dunia rite? tapi lebih bermakna bila ALLAH sendiri yang mengarahkan hamba yang disayanginya untuk memetik di taman akhirat kelak."

Adik terpaku sendiri. Mungkin membayangkan sepohon epal yang besar dengan buah2 epalnya yang kemerahan??

Sang bidadari lalu bangkit. Bicaranya sudah berakhir buat masa kini. Pasti kan dia sambung perbualannya dengan penghuni syurga ini. Wahai adikku... sungguh tulus bersih jiwamu. Benarlah kata ALLAH swt, kamu kanak2 adalah penghuni2 syurga!

Alangkah bertuah dirimu adik... Dan aku? Hanya bidadari berwajah manusia... berhakkah menjadi bidadari syurga? Wallahu'alam.

wsalam...